Automatyzacja marketingu – definicja.
Automatyzacja marketingu (z ang. Marketing automation) to usprawnienie procesów sprzedażowych i marketingowych z zastosowaniem specjalistycznych narzędzi i oprogramowania. Czy wiesz, że dzięki algorytmom automatyzacyjnym możesz:
- Monitorować w czasie rzeczywistym ruch na Twojej stronie www
- Segmentować użytkowników Twojej strony pod względem demograficznym, geograficznym oraz pod względem zainteresowań
- Automatycznie tworzyć oferty w oparciu o powyższe analizy
- Prowadzić skuteczną i pożądaną wysyłkę e-mail oraz newsletterów
- Tworzyć bazy e-mailingowe
- Monitorować reakcję na wysłany mailing lub newslettera (czy wiadomość została dostarczona/otwarta/jaką wywołała reakcję)*
*Źródło: wikipedia
Rola Content Marketingu w Automatyzacji.
O roli Content Marketingu pisaliśmy na naszym blogu wielokrotnie. Śmiało potwierdzamy wręcz, choć dla marketerów nie będzie to żadna nowość, że bez dobrego Contentu nie ma mowy o dobrej strategii pozyskiwania leadów sprzedażowych, a tym samym – dobrej strategii sprzedaży. Stwierdzenie, że „Content is a King” jest wciąż aktualne.
Jeśli szukamy jakichkolwiek informacji - swoje działania rozpoczynamy w internecie. Po wpisaniu odpowiedniej frazy Google podaje nam na tacy dziesiątki, setki albo i tysiące stron w których znajdziemy interesujące nas treści.
To czy ta treść będzie pomocna dla naszego Użytkownika zależy tylko od nas. Nie chodzi tutaj o „produkcję” Contentu dla samej produkcji – tak, aby karmić algorytmy Google odpowiednimi treściami, a tym samym pojawiać się na najwyższych pozycjach wyników organicznych. Budując Content musisz pamiętać o Użytkowniku dla którego go tworzysz.
Niech będzie napisany „ludzkim językiem” (copywriting human2human) bez niepotrzebnych zawiłości oraz sztywnego przekazu. Postaraj się w jak najbardziej przystępny sposób wyjaśnić istotę problemu i nie używaj długich, mało zrozumiałych definicji, które mogłyby wyglądać jak przekopiowane z Wikipedii.
Więcej o Content Marketingu dowiesz się z naszego bloga tutaj, tutaj oraz tutaj.
Dystrybucja Contentu.
Oczywiście strategia content marketingowa jest niepełna dopóki nie zadbamy o odpowiednią dystrybucję treści. Tak naprawdę ilość odsłon artykuły/wpisu, ilość polubieni, komentarzy oraz dalszych udostępnień daje pełny obraz tego czy stworzony przez nas Content był faktycznie użyteczny.
Więcej o dystrybucji Contentu przeczytasz tutaj.
Automatyzacja Marketingu – co daje?
OK, mamy już króla (Content Marketing) oraz królową (Distribution). Teraz potrzebna jest nam karoca! Automatyzacja marketingu może wprost wystrzelić sprzedaż, rozpoznawalność marki oraz jej wizerunek w kosmos marketingowych możliwości.
Poznaj najważniejsze korzyści automatyzacji działań marketingowych:
- Odkrywasz prawdę o użytkownikach Twojej witryny – wiesz już kto i kiedy odwiedził konkretne podstrony Twojego serwisu. Dokładnie poznasz również ścieżkę ruchu wraz z punktem w którym nastąpiło jego opuszczenie – to daje Ci arcycenną wiedzę zwłaszcza w sytuacji gdy prowadzisz sprzedaż jakichkolwiek usług. Dowiesz się czy Twój potencjalny Klient oglądał konkretny produkt, czy włożył go do koszyka oraz czy go zrealizował czy też porzucił. To daje kolejne możliwości – spersonalizowane podziękowanie za dokonany zakup lub dodatkową zachętę na jego realizację – w przypadku porzucenia koszyka.
- Możesz segmentować swoich Użytkowników – pod względem geograficznym, demograficznym oraz zainteresowań. Te wszystkie informacje odpowiednio pogrupowane będą doskonałą bazą do tworzenia Persony, a co za tym idzie – precyzyjnym dopasowaniem oferty do oczekiwań Klienta.
- Personalizacja Contentu – to kolejny efekt możliwości płynących z odpowiedniej segmentacji Użytkowników. Dzięki dokładnej wiedzy na temat preferencji, zachowań oraz zainteresowań Użytkownika możesz mu „podsuwać” Content dopasowany do jego oczekiwań. Więcej o personalizacji Contentu dowiesz się z tego artykułu.
- Oszczędzasz czas – dzięki zaawansowanej technologii oraz odpowiednim formułom czas który do tej pory poświęcałeś na mozolną wysyłkę mailingu lub newsletterów, teraz możesz przeznaczyć na opracowywanie odpowiedniej strategii. Dzięki automatyzacji marketingu wysyłka spersonalizowanych maili oraz newsletterów dokonuje się bez Twojego udziału na podstawie wcześniej określonych reguł – np. po przeczytaniu jednego artykułu przesyłasz użytkownikowi zaproszenie do dalszej lektury lub szkolenia powiązanego tematycznie.
- Personalizujesz komunikację przez co jest ona bardziej zauważalna przez Użytkowników. Rozpoczęcie newslettera lub maila z ofertą od „Cześć/Witaj Agata” już na samym początku wpływa na emocje oraz poziom interakcji. Pierwsza myśl powinna być właśnie taka – o! ktoś przygotował ofertę specjalnie dla mnie.
- Możesz tworzyć sub-społeczności osób które są w szczególności zainteresowane jakimś tematem – np. komentowały Twoje wcześniejsze wpisy w wybranej tematyce lub były zainteresowane wydarzeniem, które organizujesz. Dzięki mechanizmom automatyzacji możesz szybciej i bardziej efektywnie osiągnąć założone cele sprzedażowe
- Możesz planować długofalowe działania – dzięki regułom automatyzacji swoje działania możesz zaplanować nawet z półrocznym wyprzedzeniem co daje Ci komfort działania oraz faktyczne panowanie nad sytuacją sprzedażową.
Automatyzacja Marketingu – narzędzia.
Automatyzacja marketingu to dziedzina, która wciąż się rozwija, a na rynku tych usług co jakiś czas pojawia się nowa platforma. Wśród najbardziej znanych zwłaszcza na rynnach zagranicznych są: Marketo, Costumer.io, Contant Contact oraz HubSpot. Na polskim rynku prym wiodą dwie platformy automatyzacyjne: YouLead oraz Sales Manago. Co prawda Sales Manago jako pierwszy wprowadził narzędzie na polski rynek, jednak to YouLead proponuje zupełnie innowacyjną funkcję.
Dzięki YouLead nawet użytkownicy, którzy nie są zapisani w Twojej bazie kontaktów (np. poprzez zapisanie się do newslettera czy wyrażenie zgody na przetwarzanie danych) są rejestrowani jako nowi użytkownicy. Dzięki tej możliwości już na tym bardzo wstępnym etapie możesz przygotować odpowiednią strategię, która z potencjalnego użytkownika stworzy Klienta.