Komunikacja korporacyjna – najnowsze wyniki badań
W ramach I edycji konferencji DIALOG 2016 firma Public Dialog zaprezentowała wyniki, pierwszego w Polsce, badania dotyczącego rynku komunikacji korporacyjnej. To doskonała okazja do przyjrzenia się z bliska problemom oraz wyzwaniom przed którymi staje osoba odpowiedzialna za komunikację korporacyjną.
W dalszej części artykułu dowiesz się:
⦁ Jaka jest rola komunikacji korporacyjnej w firmie?
⦁ Do kogo kierowana jest komunikacja korporacyjna?
⦁ Czym zajmują pracownicy działu komunikacji korporacyjnej?
⦁ Co ma wpływ na jakość komunikacji korporacyjnej?
⦁ Jakie są największe trudności w komunikacji korporacyjnej?
Komunikacja korporacyjna – rola w funkcjonowaniu firmy
Rola komunikacji korporacyjnej stale rośnie – aż 72% respondentów potwierdziło, że w przeciągu ostatnich trzech lat rola komunikacji się zwiększyła. 23% uczestników badania ocenia znaczenie komunikacji na tym samym poziomie, a tylko 3 % badanych uznało, że jej rola spadła.
Według uczestników badania rola komunikacji korporacyjnej to:
⦁ Całościowa komunikacja firmy z otoczeniem biznesowym oraz społecznym – według 40% badanych
⦁ Strategiczne zarządzanie komunikacją, której celem jest budowa reputacji firmy – według 28% badanych
⦁ „Zintegrowana komunikacja marketingowa” – według 8% badanych
⦁ Wszystkie działania marketingowe firmy – według 7% badanych
⦁ Budowanie wizerunku firmy w mediach – według 5% badanych
⦁ Komunikacja marki – według 4% badanych
⦁ Wszystkie działania komunikacyjne skierowane do Klientów – według 3% badanych
⦁ Budowanie wizerunku produktu lub usługi – według 3% badanych
Komunikacja w korporacji – odbiorcy
Zastanawiasz się do kogo kierowana jest komunikacja korporacyjna? Z pewnością na pierwszym miejscu pomyślałeś o potencjalnych inwestorach, jednak czy tak jest naprawdę? Uczestnicy badania wskazują, że komunikacja korporacyjna jest kierowana do:
⦁ Pracowników (79% odpowiedzi)
⦁ Mediów (74% odpowiedzi)
⦁ Klientów biznesowych (58% odpowiedzi)*
*suma wyników przekracza 100%, ponieważ uczestnicy badania mogli wskazać więcej niż 1 odpowiedź.
Dział komunikacji korporacyjnej – czym się zajmuje
Coraz więcej firm w ramach struktury organizacji wyodrębnia dział komunikacji korporacyjnej. Na pytanie dotyczące zakresu obowiązków pracowników działu komunikacji korporacyjnej Uczestnicy badania wskazali następujące obszary działalności:
*suma wyników przekracza 100%, ponieważ uczestnicy badania mogli wskazać do 5 odpowiedzi.
Wyjaśnienie pojęć:
CSR – corporate social responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu
Public Affairs & Lobbing – komunikacja skierowana do partii politycznych, polityków oraz przedstawicieli rządów.
Investor relations – komunikacja skierowana do inwestorów oraz interesariuszy
Komunikacja korporacyjna – co wpływa na jej jakość?
Komunikacja korporacyjna nie jest oderwana od realiów funkcjonowania firmy, a wręcz przeciwnie – jest z nią bardzo silnie związana. Czy wiesz co wpływa na jakość komunikacji korporacyjnej?
*suma wyników przekracza 100%, ponieważ uczestnicy badania mogli wskazać do 5 odpowiedzi.
Udzielone odpowiedzi jasno wskazują na fakt, iż jakość komunikacji korporacyjnej bardzo ściśle zależy od zrozumienia osób decyzyjnych oraz ich łatwej dostępności dla pracowników działu. Ogromne wpływ ma również świadomość pracowników dotycząca znaczenia komunikacji korporacyjnej w działalności firmy. Kultura korporacyjna oraz jakość kadry w ponad 40% przypadków mają wpływ na jakość komunikacji. Wbrew pozorom zasoby finansowe firm, nie znajdują się w czołówce czynników decydujących o jakości komunikacji korporacyjnej (29%).
Komunikacja korporacyjna – największe trudności
Wśród największych trudności w komunikacji korporacyjnej uczestnicy badania wskazali:
- Zrozumienie roli komunikacji korporacyjnej przez pozostałych pracowników firmy - dla 47% badanych
- Koordynacja współpracy wewnątrz organizacji - dla 40% badanych
- Zbyt dużą ilość informacji oraz źródeł - dla 33% badanych
- Cięcia budżetowe w obszarze komunikacji korporacyjnej - dla 32% badanych
- Regulacje prawne - dla 23% badanych
- Rosnąca konkurencja - dla 23% badanych
- Mała dostępność decydentow - dla 19% badanych
Wyniki badania jasno wskazują, że zrozumienie roli komunikacji korporacyjnej przez pozostałych pracowników firmy jest największą przeszkodą, na którą napotykają pracownicy działu. Co ciekawe, aż 1/5 odpowiedzi wskazywała, że przeszkodą jest mała dostępność decydentów co doskonale potwierdza, iż zrozumienie roli komunikacji korporacyjnej jest wciąż niewystarczające. Jeśli osoby decyzyjne nie przewidują w swoich działaniach zintegrowanych współpracy z działem komunikacji korporacyjnej trudno wymagać innej postawy od pozostałych pracowników firmy.
Grupa badawcza – badanie zostało przeprowadzone na 120 przedstawicielach firm o minimalnym zatrudnieniu 250 osób. Badanie skierowane było do osób zajmujących się komunikacją korporacyjną – w tym do dyrektorów działów PR, marketingu, komunikacji oraz członków zarządu.
Szczegółowy program najbliższego szkolenia dla Rzeczników Prasowych znajdziesz tutaj
Z pewnością zainteresuje Cię także:
Dobry kurs dla Rzeczników Prasowych
Blog firmowy – czy warto go prowadzić?
Jak promować bloga - 9 niezawodnych sposobów