Komunikacja korporacyjna – co to jest?

6 grudnia 2016

Komunikacja korporacyjna – najnowsze wyniki badań 

W ramach I edycji konferencji DIALOG 2016 firma Public Dialog zaprezentowała wyniki, pierwszego w Polsce, badania dotyczącego rynku komunikacji korporacyjnej. To doskonała okazja do przyjrzenia się z bliska problemom oraz wyzwaniom przed którymi staje osoba odpowiedzialna za komunikację korporacyjną.


W dalszej części artykułu dowiesz się:


⦁ Jaka jest rola komunikacji korporacyjnej w firmie?
⦁ Do kogo kierowana jest komunikacja korporacyjna?
⦁ Czym zajmują pracownicy działu komunikacji korporacyjnej?
⦁ Co ma wpływ na jakość komunikacji korporacyjnej?
⦁ Jakie są największe trudności w komunikacji korporacyjnej?

Komunikacja korporacyjna – rola w funkcjonowaniu firmy 

Rola komunikacji korporacyjnej stale rośnie – aż 72% respondentów potwierdziło, że w przeciągu ostatnich trzech lat rola komunikacji się zwiększyła. 23% uczestników badania ocenia znaczenie komunikacji na tym samym poziomie, a tylko 3 % badanych uznało, że jej rola spadła.
Według uczestników badania rola komunikacji korporacyjnej to:


⦁ Całościowa komunikacja firmy z otoczeniem biznesowym oraz społecznym – według 40% badanych
⦁ Strategiczne zarządzanie komunikacją, której celem jest budowa reputacji firmy – według 28% badanych
⦁ „Zintegrowana komunikacja marketingowa” – według 8% badanych
⦁ Wszystkie działania marketingowe firmy – według 7% badanych
⦁ Budowanie wizerunku firmy w mediach – według 5% badanych
⦁ Komunikacja marki – według 4% badanych
⦁ Wszystkie działania komunikacyjne skierowane do Klientów – według 3% badanych
⦁ Budowanie wizerunku produktu lub usługi – według 3% badanych


Komunikacja w korporacji – odbiorcy 


Zastanawiasz się do kogo kierowana jest komunikacja korporacyjna? Z pewnością na pierwszym miejscu pomyślałeś o potencjalnych inwestorach, jednak czy tak jest naprawdę? Uczestnicy badania wskazują, że komunikacja korporacyjna jest kierowana do:
⦁ Pracowników (79% odpowiedzi)
⦁ Mediów (74% odpowiedzi)
⦁ Klientów biznesowych (58% odpowiedzi)*
*suma wyników przekracza 100%, ponieważ uczestnicy badania mogli wskazać więcej niż 1 odpowiedź.

Dział komunikacji korporacyjnej – czym się zajmuje 

Coraz więcej firm w ramach struktury organizacji wyodrębnia dział komunikacji korporacyjnej. Na pytanie dotyczące zakresu obowiązków pracowników działu komunikacji korporacyjnej Uczestnicy badania wskazali następujące obszary działalności:

Komunikacja korporacyjna - zadania

*suma wyników przekracza 100%, ponieważ uczestnicy badania mogli wskazać do 5 odpowiedzi.

Wyjaśnienie pojęć:

CSR – corporate social responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu
Public Affairs & Lobbing – komunikacja skierowana do partii politycznych, polityków oraz przedstawicieli rządów.
Investor relations – komunikacja skierowana do inwestorów oraz interesariuszy

Komunikacja korporacyjna – co wpływa na jej jakość?

 Komunikacja korporacyjna nie jest oderwana od realiów funkcjonowania firmy, a wręcz przeciwnie – jest z nią bardzo silnie związana. Czy wiesz co wpływa na jakość komunikacji korporacyjnej?

Komunikacja korporacyjna - co wpływa na jej jakość

*suma wyników przekracza 100%, ponieważ uczestnicy badania mogli wskazać do 5 odpowiedzi.

Udzielone odpowiedzi jasno wskazują na fakt, iż jakość komunikacji korporacyjnej bardzo ściśle zależy od zrozumienia osób decyzyjnych oraz ich łatwej dostępności dla pracowników działu.  Ogromne wpływ ma również świadomość pracowników dotycząca znaczenia komunikacji korporacyjnej w działalności firmy.  Kultura korporacyjna oraz jakość kadry w ponad 40% przypadków mają wpływ na jakość komunikacji. Wbrew pozorom zasoby finansowe firm, nie znajdują się w czołówce czynników decydujących o jakości komunikacji korporacyjnej (29%).

Komunikacja korporacyjna – największe trudności 

Wśród największych trudności w komunikacji korporacyjnej uczestnicy badania wskazali:

  • Zrozumienie roli komunikacji korporacyjnej przez pozostałych pracowników firmy - dla 47% badanych
  • Koordynacja współpracy wewnątrz organizacji - dla 40% badanych
  • Zbyt dużą ilość informacji oraz źródeł - dla 33% badanych
  • Cięcia budżetowe w obszarze komunikacji korporacyjnej - dla 32% badanych
  • Regulacje prawne - dla 23% badanych
  • Rosnąca konkurencja - dla 23% badanych
  • Mała dostępność decydentow - dla 19% badanych

Wyniki badania jasno wskazują, że zrozumienie roli komunikacji korporacyjnej przez pozostałych pracowników firmy jest największą przeszkodą, na którą napotykają pracownicy działu. Co ciekawe, aż 1/5 odpowiedzi wskazywała, że przeszkodą jest mała dostępność decydentów co doskonale potwierdza, iż zrozumienie roli komunikacji korporacyjnej jest wciąż niewystarczające.  Jeśli osoby decyzyjne nie przewidują w swoich działaniach zintegrowanych współpracy z działem komunikacji korporacyjnej trudno wymagać innej postawy od pozostałych pracowników firmy. 

Grupa badawcza – badanie zostało przeprowadzone na 120 przedstawicielach firm o minimalnym zatrudnieniu 250 osób. Badanie skierowane było do osób zajmujących się komunikacją korporacyjną – w tym do dyrektorów działów PR, marketingu, komunikacji oraz członków zarządu.

Komunikacja korporacyjna - profil badanych firm

Szczegółowy program najbliższego szkolenia dla Rzeczników Prasowych znajdziesz tutaj 


Z pewnością zainteresuje Cię także:


Dobry kurs dla Rzeczników Prasowych
Blog firmowy – czy warto go prowadzić? 

Jak promować bloga - 9 niezawodnych sposobów

 

Obserwuj i korzystaj na FB
       Podziel się artykułem

Najchętniej wybierane artykuły

Inni także przeczytali

Co to jest Evergreen Content i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?
Co to jest Evergreen Content i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?
10 sytuacji, w których konsultacje SEO są niezbędne
10 sytuacji, w których konsultacje SEO są niezbędne
Ton of Voice w strategii komunikacji
Ton of Voice w strategii komunikacji
Rabat na start
- 10% na pierwsze szkolenie | W dowolnym terminie

Zadzwoń lub napisz i do zobaczenia!

Szybki kontakt

Zmienimy każde pytanie w wyczerpującą odpowiedź oraz ofertę dopasowaną do realnych potrzeb Twoje firmy. Zapraszamy do współpracy z gwarancją konkretnych umiejętności i praktycznej wiedzy!
Odwiedź
ul. Owidiusza 36/7
60-461 Poznań
Zadzwoń
Weź wiedzę na warsztat
Otwarte kursy marketingowe
Dane kontaktowe
Arena Szkoleń
Arena Szkoleń Spółka Z o.o
Siedziba spółki: ul. Owidiusza 36/7, 60-461 Poznań
NIP: 7811914594
REGON: 362380858
KRS: 0000573703
E-mail:  kontakt@arenaszkolen.pl
Tel.  +48 575 450 900

© Wszelkie prawa zastrzeżone | Arena Szkoleń

Nasz serwis korzysta z plików Cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką prywatności. Kliknij, aby wyrazić zgodę na ich użycie.